معاون پژوهش:

خداوند در مباهله بر فضیلت‌های اهل بیت (ع) بار دیگر مهر تایید زد

شناسه خبر : 110215

1400/05/13

تعداد بازدید : 208

خداوند در مباهله بر فضیلت‌های اهل بیت (ع) بار دیگر مهر تایید زد
معاون پژوهش مدرسه علمیه جاسک گفت: جایگاه راستین اهل بیت(ع) در درک و شناخت اسلام راستین را بار دیگر بر همگان یادآوری شد
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان خانم ساره حسینی پور ضمن گرامی داشت روز مباهله، با اشاره به اینکه روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت (علیهم السلام) با صراحت آمده است، بیان کرد: آیه مباهله درباره حضرت علی(علیه السلام)، حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) نازل شده است. 
 
کارشناس دینی با اشاره به معنای مباهله تصریح کرد: مباهله در اصل از ماده بَهْل (بر وزن اَهْل) به معنی رها کردن است این واژه را به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا معنی کرده‌اند آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار نمودن بنده به حال خویش و خروج از سایه لطف خداست، اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده، مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر است.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است، تشریح کرد: هنگامی که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند، مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله)  پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) خواست تا با آن‌ها مباهله کند.
 
 استاد حوزه اظهار داشت: هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند و مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با عزیزترین کسانش  می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) اگر به خودش مطمئن نبود، جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت، پس از مباهله کناره گرفتند.
 
خانم حسینی پور درباره آیه تطهیر"إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً" اذعان داشت: رویدادی از سوی مسلمانان است و به عنوان یکی از برجستگی‌های اهل بیت و دلیلی بر اثبات اصحاب کساء محسوب می شود‌. 
 
وی ادامه داد: به این ترتیب که وقتی استدلال منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهمّ دینی گفت‌وگو دارند در یک جا جمع می‌شوند و به درگاه خدا تضرّع می‌کنند و از او می‌خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام(ص) در برابر مسیحیان نجران کرد، که در  «آیه ۶۱ سوره آل عمران» به آن اشاره شده است.
 
معاون پژوهش ضمن اشاره به آیه "فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ" خاطر نشان کرد: این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان می‌دهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح(علیه السلام) و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر(صلی الله علیه و آله) مأمور شد که از طریق مباهله وارد شود و صدق گفتار خود را از این طریق خاص و روحانی به ثبوت برساند، یعنی با آنها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود. 
 
وی افزود: درس‌هایی که امروز می‌توان از این آیه و بحث مباهله گرفته شود این است که در دفاع از حق و ولایت اعتمادبه‌نفس و اطمینان خاطر داشته باشید و به حمایت و هدایت خدا وثوق داشته باشید.
 
استاد حوزه تصریح کرد: در مسیر حقانیت پابرجا باشید و شک و شبهه به خود راه ندهید پیغمبر (صلی الله علیه و آله) این‌ها را در این داستان به خوبی نشان داده است و اهل مذاکره هم باشیم، پیامبر (صلی الله علیه و آله) دو هفته قبل از این با همان مسیحی‌هایی که بعداً به داستان مباهله منتهی شد مناظره می‌کرد. 
 
خانم حسینی پور در پایان گفت: گفت‌وگو کردن خودش درس بزرگی است که در مباهله است، اما باید بصیرت داشته باشید و مطمئن باشید که دغل و  تحمیل عقیده در کار نباشد.

نمايش اعلانات